نوشته های یک مدرس زبان

گاهنوشت های یک مدرس زبان از دنیای تدریس و هر اتفاق دیگری!

نوشته های یک مدرس زبان

گاهنوشت های یک مدرس زبان از دنیای تدریس و هر اتفاق دیگری!

در این وبلاگ، امیر حمیدی، به قلم خود از تجارب تدریس زبانش، از خلاقیت های آموزشی و روش های تدریس خواهد نوشت.
نیز او به تحریر هر اتفاقی که حاصل تجارب شخصی است خواهد پرداخت.

آخرین نظرات

مدارک بین المللی برای آموزش زبان

پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۱۹ ب.ظ

به دنبال مدرک آموزش زبان هستید؟ CELTA، TEFL، TESOL، DELTA و ... این پست را بخوانید.



"CELTA مخفف عبارت Certificate of English Language Teaching to Adults می باشد یکی از معتبرترین مدارک تدریس زبان انگلیسی است که توسط دانشگاه کمبریج پس از گذراندن 120 ساعت آموزشی به قبول شدگان اعطا می شود."

این پست مختص مدرسانی است که می خواهند قدمی فراتر نهاده و بعنوان یک مدرس بین المللی نیز شناخته شوند. همانطور که می دانید، برای تدریس "بهتر"، "اصولی تر" و "موثرتر" شما می بایستی با نظریات و روشهایی آشنا باشید. بنده، شدیدا با اینکه "صرفا تجربه" می تواند مدرس خوبی پدید بیاورد مخالفم و معتقدم، یک مدرس خوب، مدرسی است که ترکیبی از علم و تجربه و "خود آگاهی" را در خود داشته باشد. ساده تر بگویم، اگر یکی از این موارد در مدرسی وجود نداشته باشد، او یک مدرس خوب نیست. 

در رابطه با این سه موضوع بعدها مفصل خواهم نوشت. این پست را صرفا محدود می کنم به بعد "مدرک" آموزش زبان. 

قطعا اگر تاکنون تلاش به یافتن شغل تدریس در خارج از کشور کرده اید با این عبارت زیاد مواجه شده اید: Teaching Certificate

این مدرک (هرچه معتبر تر بهتر) شما را در یافتن شغل بهتر یاری خواهد کرد. 

اما سلتا، تمام ماجرا نیست. فقط یک شروع است برای مدرسی که واقعا می خواهد خوب تدریس کند و به نتیجه برسد. مدارک و مدارج دیگری نیز وجود دارند که تقریبا با محتوای مشابه توسط سازمانها و موسسات مختلف برگزار می شود. گرچه از نظر اعتبار می توانند متغیر باشند اما تصویری که از تدریس به شما می دهند تقریبا مشابه است. پس الزاما خود را محدود به CELTA کردن ممکن است فکر زیاد خوبی نباشد. تصمیم به اخذ CELTA یا هر مدرک دیگری، تقریبا تصمیمی سرنوشت ساز است زیرا به قطع یقین، زندگی شما بعد از آن مدرک متفاوت خواهد بود. البته شاید تفاوت مالی و ... چشم گیر نباشد (در ایران حداقل)، اما اگر واقعا دوره برای شما مفید باشد، دیگر همان نگرش را به کارتان و حتی زندگیتان نخواهید داشت. لذا ابتدا مطمئن شوید که آمادگی این تغییر برزگ را در زندگی خود دارید. 


به پرسشهای فراوانی که در این زمینه از من پرسیده شده است توجه کنید:


آیا سلتا یا تیسول (CELTA / TESOL) یکی هستند؟ 

CELTA نام دوره و مدرکی است که دانشگاه کمبریج آن را صادر می کند. TESOL را چندین موسسه معتبر (و گاهی نامعتبر) ارائه می کنند. از نظر محتوا تقریبا مشابه اما از نظر مقبولیت به جرات می توان گفت CELTA گزینه بهتری خواهد بود. 


آیا برای داشتن CELTA (یا مدارک دیگر) داشتن لیسانس مرتبط لازم است؟

خیر. مرتبط بودن لیسانس ضروری نیست، اما داشتن حداقل مدرک لیسانس در هر رشته ای لازم است. با این حال اکیدا توصیه می شود کسانی بدنبال CELTA باشند که واقعا می خواهند کار تدریس را حرفه ای ادامه دهند. اگر تدریس زبان برای شما یک کار نیمه وقت و صرفا جهت وقت گذرانی است گرفتن CELTA بصرفه نخواهد باشد. نیز داشتن مدرک مرتبط می تواند شما را در درک بهتر مفاهیم و ملازمات دوره کمک کند. 


هزینه دوره چقدر است؟ 

با توجه به اینکه طی کردن دوره CELTA یا دوره های مشابه معمولا در خارج از کشور اتفاق می افتد، نواسانات ارزی همیشه روی قبمت نهایی تاثیر گذار خواهند بود. اما حداقل هزینه ای که لازم است برای گرفتن سلتا صرف شود در تاریخ نگارش این مطلب هشت/نه میلیون تومان (هزینه دوره + پرواز + هزینه اقامت) خواهد بود.  

در CELTA یا دوره های مشابه چه محتوایی ارائه می شود؟

توضیح جزئیات این سوال را در این لینک مشاهده کنید. اما در کل: تدریس عملی، شناخت زبان آموزان، روش های تدریس، پیشرفت حرفه ای، تهیه نقشه درس، تهیه فعالیت های آموزشی، سنجش و ... می باشد. 


آیا در این دوره ها تدریس عملی هم وجود دارد؟

بله. در انتهای هر روز آموزشی شما باید به زبان آموزان واقعی زبان یاد بدهید. 


آیا CELTA یک متد آموزشی است؟

نه واقعا. سلتا یک دوره است که شما را با روش های مختلف تدریس موثر آشنا می کند. 


آیا دوره های مشابه CELTA در ایران برگزار می شوند؟

حتی خود CELTA نیز گاها در ایران برگزار می شوند. دوره های مشابه با مدارک بین المللی نیز در ایران وجود دارند. فقط کافیست گمی سرچ کنید. دوره هایی که می توانید بدون نگرانی در ایران طی کنید شامل دوره هایی است با اسامی: 

Diploma in Teaching English توسط کالج تربیت معلم لندن ارائه شده در این موسسه

TESOL و دوره های ارائه شده توسط ترینیتی و بریتیش کنسول

 

سوالات بیشتری دارید؟ در کامنت های بپرسید. 

نظرات (۲)

سلام امیر جان خیلی ممنون از توضیحات کامل و خوبت .
چند تا سوال داشتم:
 1- اون هزینه ای که بهش اشاره کردی مال کدوم کشوره ، اون روزی که پست رو نوشتی دلار 3430تومان بوده ممنون میشم اگه هزینه را حدالامکان به دلار هم بنویسی.
2-بین کشورهای دور و بر بهترین گزینه کدومه که برای اخذ مدرک بریم؟
3-کل دوره چقدر طول میکشه؟
4- کل اقامت در کشور مربوطه با احتساب کاغذ بازیهای احتمالی و مقدمات کار تا شروع دروه چند روز می باشد؟
5- پس از اتمام دوره نحوه دریافت مدرک مربوطه به شرکت کنندگان به چه طریق خواهد بود؟
از اینکه این همه سوال پرسیدم منو ببخش و باز هم ازت ممنونم که زحمت کشیدی و وقت نوشتن این پست مفید رو گذاشتی اگه جواب این سوالها رو هم بدی ممنونت میشم.
با تشکر  عبدالرحمن از کردستان ایران-مهاباد
پاسخ:
دوست عزیز سلام، 
1. هزینه خود دوره تقریبا در تمام کشور ها یکی هست و با احتساب هزینه اقامت یک ماهه حدود 2500 دلار می باشد. 
2. بین کشورهای اطراف بهترین گزینه ها شاید ترکیه و گرجستان باشند. اما دوره های با کیفیتی تقریبا با هزینه های مشابه تو شرق آسیا هم برگزار می شه.
3. کل دوره چهار هفته کامل طول خواهد کشید.
4. بستگی به کشور مقصد داره. اگه نیاز به ویزا داشته باشید حداقل 3 ماه قبل کارها رو شروع کنید. اگر نیازی به ویزا نباشه، یک ماه قبل کافی خواهد بود.
5. به محض اتمام دوره، یک مدرک موقت از طرف مرکز به شما داده خواهد شد. مدرک اصلی که در دانشگاه کمبریج آماده می شه بین یک تا دو ماه بعد از دوره براتون پست خواهد شد. 

من در خدمتم
درود بر شما
ممنون از اطلاعاتی ک دراختیار میگذارید. سوالی دارم و اون اینه که ایا امکان معرفی ب کار و  استخدام شدن در همان کشوری ک دوره را میگذرونیم هست؟
پاسخ:
با سلام. معمولا در طول این دوره ها، چند جلسه مختص آموزش نحوه کاریابی هست. اگر در طول دوره خوب ظاهر بشید و به اندازه کافی جستجو کنید حتما به نتیجه می رسید. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی